Tomato Paste Homemade untuk bayi

Rabu, Ogos 21, 2019 0 Komen


Assalammualaikum dan hai para pembaca.

Hari ini aku nak berkongsi macam mana untuk buat tomato paste untuk diletakkan di dalam masakan anak nanti. Maklumlah untuk bayi bawah 2 tahun tidak digalakkan makan atau minum garam, gula dan juga perasa tambahan. Jadi aku buat tomato paste ini pun sebab nanti aku nak buat bihun goreng. Boleh juga buat sambal nasi lemak. Nama je sambal tapi versi bayi ni tak pedas sebab gunakan tomato. Macam-macam lagi resepi boleh buat dengan letak tomato paste ni. Resepi yang lain akan dikongsi di lain post entry.

Bahan-bahan

2 biji tomato
1 biji capsicum merah
1 batang lobak merah
1/2 batang celery (aku guna sayur sawi je)
1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih

Cara-caranya

  1. Blend kesemuanya bahan-bahan tadi dengan air yang mencukupi.
  2. Masak sehingga air kering dan agak pekat tomato paste tersebut.
  3. sejukkan dan terus boleh masukkan dalam kiub ais.
  4. Bila dah beku keluarkan dari kiub ais tu masuk dalam plastik kedap udara.
  5. SIAP!
Eh? Dah siap? Macam tu je?? Senang je kan... Nak masak nanti hanya ambil beberapa kiub yang diperlukan. Macam contoh pagi tadi aku masak untuk si Alisha hanya 2 kiub saja. Boleh tahan dalam peti ais tempat beku tu selama sebulan.

0 Komen:

Ruang Iklan